gua blog.com

Thursday 20 October 2011

hamba allah


Adalah sorg hamba Allah nie, dia pergi bersiar² di tepi hutan.. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tue, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng! jeng! jeng! bunyi.. aauuummmm !!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.. Jadi, si hamba Allah nie
pun lari utk menyelamatkan diri.. Harimau tue kejar hamba Allah nie sebab dia dah lapar sangat..


Harimau tue pun kejar, kejar, kejar dan kejar.. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang-pukang.. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan drpd di baham dek harimau tadi.. Dgn kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya.. Jadi utk menyelamatkan diri si hamba Allah nie pun terjunlah ke dlm perigi tue..


Perigi tue ada tali dan sebuah timba.. Si hamba Allah nie bergayut pada tali tue.. Tali tue pendek ja.. Jadi dia bergantungan di tengah² perigi.. Di mulut perigi, harimau yg lapar tue menunggunya.. Si hamba Allah nie pun berfikirlah mcm mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kpd Allah agar dia diselamatkan.. Tgh dok berfikir cam na nak selamat diri, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi..

Aaaaa !!! Ya Allah.. Lagilah seram di buatnya.. Nak tahu ada apa Kat bawah tue ?? Ada dua ekor buaya yg kelaparan.. Apalah nasib.. Sudah jatuh ditimpa tangga.. Lagilah takut si hamba Allah nie.. Atas ada harimau bawah ada buaya.. Semakin risau dan takut.. Tgh berfikir utk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah² perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tue sedang bergayut.. Sampai kat atas tikus tue gigit tali tue pulak.. Cis !! Kurang ajar punya tikus..


Alahhhh.... cam na nie.. Pas tue, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam.. Naik mengikut tali tadi, cit !cit ! cit !cit ! Sampai kat atas.. Tikus hitam nie pun gigit juga tali tu.. Cis !! Lagi satu.. Mcm mana aku nak buat nie.. Habislah jadi mangsa buaya..

Berfikir lagi.. Kalau naik kat atas kena makan dek harimau.. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah kena makan dek buaya.. Macam mana nie.. Sedang hamba Allah tue berfikir cam na nak selamatkan dirinya, tetiba terdengar satu bunyi.. Uuuuuuuuuuuuu.. bunyi lebah bawa madu.. Si hamba Allah nie pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu..


Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah nie tadi.. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.. Hamba Allah tue berkata, "Fuhhh !! Manisnya madu nie, tak pernah aku rasa manisnya nie.. Sedapnya.. Subhanallah sungguh sedap nie.." Kerana setitik madu si hamba Allah tue lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah..

"... si Hamba Allah tue adalah kita semua.. Harimau yg mengejar tue adalah maut kita.. Ajal memang sentiasa mengejar kita.. So, beringat² laa.. Dua ekor buaya tue adalah malaikat Munkar dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.. Tali yg tempat si hamba Allah tue bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita..Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yg sentiasa menghakis umur kita.. Kan tikus tue gigit tali tadi tue.. Madu.. Madu yg jatuh setitik ke dlm mulut hamba Allah tue tadi adalah nikmat dunia.. Bayangkan setitik saja madu tue jatuh ke dlm mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tue.. Mcm kita laa bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah.. Waktu susah baru laa nak ingat Allah.. Astaghfirullah..."

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...